W sierpniu tego roku mija 25 lat od śmierci Kaliny Jędrusik. Ta piękna, utalentowana, a zarazem bardzo zmysłowa aktorka szybko stała się symbolem seksu polskiego kina czasów PRL – najlepiej czuła się w rolach femmes fatales, ale miała również wielki talent komiczny. Gdy w 1996 roku magazyn Film zorganizował plebiscyt na najlepszą aktorkę w 100-letniej historii polskiego kina, Jędrusik zajęła w nim wysoką trzecią lokatę.
fot. TVP
Wkrótce po śmierci artystki Jan Sosiński zrealizował film dokumentalny Kalina. Jest to filmowa opowieść o Kalinie Jędrusik na podstawie zachowanych wywiadów radiowych i materiałów archiwalnych. Widzowie poznają zarówno kulisy jej kariery aktorskiej, jak i szczegóły z życia prywatnego (Jędrusik była żoną pisarza Stanisława Dygata). Historia życia aktorki to zarazem historia polskiego kina powojennego i ludzi z nim związanych.
Akcja filmu Barbary Sass Dziewczęta z Nowolipek rozgrywa się w ostatnich latach przed wybuchem I wojny światowej. Cztery kilkunastoletnie dziewczęta z Nowolipek – Franka, Kwiryna, Bronka i Amelka ukończyły szkołę powszechną i daremnie marzą o dalszej nauce. Matka Frani jest służącą, a jej córka mieszka w schronisku dla sierot. Rodzice Kwiryny są wprawdzie właścicielami sklepiku spożywczego, ale z niechęcią odnoszą się do życiowych aspiracji jedynaczki. Stolarz Mossakowski, ojciec Bronki, odkąd nawiązał romans z kuzynką Heleną nie chce dawać pieniędzy na utrzymanie rodziny i w domu panuje niedostatek. Żyjąca już w krańcowej biedzie wdowa Raczyńska pragnie jak najszybciej korzystnie wydać za mąż córkę Amelkę. Każda z dziewcząt stara się wyjść za mąż i utrzymać się na powierzchni...
Akcja filmu Barbary Sass Dziewczęta z Nowolipek rozgrywa się w ostatnich latach przed wybuchem I wojny światowej. Cztery kilkunastoletnie dziewczęta z Nowolipek – Franka, Kwiryna, Bronka i Amelka ukończyły szkołę powszechną i daremnie marzą o dalszej nauce. Matka Frani jest służącą, a jej córka mieszka w schronisku dla sierot. Rodzice Kwiryny są wprawdzie właścicielami sklepiku spożywczego, ale z niechęcią odnoszą się do życiowych aspiracji jedynaczki. Stolarz Mossakowski, ojciec Bronki, odkąd nawiązał romans z kuzynką Heleną nie chce dawać pieniędzy na utrzymanie rodziny i w domu panuje niedostatek. Żyjąca już w krańcowej biedzie wdowa Raczyńska pragnie jak najszybciej korzystnie wydać za mąż córkę Amelkę. Każda z dziewcząt stara się wyjść za mąż i utrzymać się na powierzchni...